Christmas Night
- Scen: Helsingborgs Konserthus
You can use Google Translate to translate the contents. To do that, select the language you would like to translate into in the lost below.
Please bear in mind, since the Google Translate is an automatically generated translation, we do not take any responsibility for errors in the text.
De nya idéerna som blev grunden för funktionalismen hade börjat ta form redan några år tidigare. Det var en radikal arkitekturströmning som vann mark genom världsutställningen i Paris 1925. Schweizaren Le Corbusier blev en stor inspirationskälla för Sven Markelius, liksom Bauhausskolan i Tyskland. Den sistnämnda hade som idé att förena konst, hantverk, arkitektur och industriellt tänkande.
Det nya arkitektoniska idealet stavades funktion, luft och livskvalitet och blev även ledstjärnan för Markelius. Tidigare hade frågor som akustik inte varit så viktiga men Sven Markelius tänkte annorlunda. Han ville att musikupplevelsen skulle stå i centrum och tog hjälp av den franske akustikexperten Gustave Lyon. Resultatet blev strålande.
För funktionalismen var material som rostfritt stål, plåt, trä och glas typiska. Men ”funkis” rörde inte bara funktion och utseende. Den nya ideologin handlade också om att göra kulturen tillgänglig för folket och att klasskillnaderna skulle raderas ut.
I dag är Helsingborgs Konserthus, fortfarande omtalat för sina vackra linjer, tjusiga mahognyväggar och perfekta akustik, berömt långt utanför landsgränsen.
Invigdes: 1932.
Fakta: Väggarna i konsertsalen är täckta av mahogny- och ebenholtzfanér. Fåtöljerna är klädda i sandgul mockasammet för att tillsammans med den grågröna mattan och det ofärgade putstaket skapa en harmonisk färgskala.
Stora salen: Rymmer 849 platser.
Lilla salen: Rymmer cirka 245 platser.
K-märkt: Konserthuset kulturminnesmärktes 1997.