HSO – After Work med Schuberts ofullbordade åtta
- Scen: Helsingborgs Konserthus
You can use Google Translate to translate the contents. To do that, select the language you would like to translate into in the lost below.
Please bear in mind, since the Google Translate is an automatically generated translation, we do not take any responsibility for errors in the text.
Vill du se livesändningen på din tv med Chromecast eller AppleTV? Se livesändningen via vår Youtube-kanal genom att klicka här.
Blodbad! Sexchock! Beethoven! Bakom den vackraste musiken döljer det sig ofta en helt annan historia. I det gamla Stockholm har den danske kung Kristian ställt till med blodbad.
Jean Sibelius fantasi triggas igång av händelsen och skriver sin inspirerade teatermusik som är ett drama i sig. Samma år, 1898, komponerar franska Mélanie Bonis sin valssvit och upplever sitt livs mest stormiga tid. Hon är kvinnan som tagit sig det mer manligt klingande förnamnet ”Mel” för att kunna slå sig fram i det patriarkala parisiska musiklivet. Efter att den begynnande karriären gått i stå sedan hon mot sin vilja blivit bortgift med en mycket äldre man, som dessutom hatar musik, inleder hon så småningom en kärleksaffär med en ungdomsförälskelse. Hon får till och med barn med honom utom äktenskapet – quel scandale! Barnet föds i hemlighet och får bo hos en hushållerska men tragiken till trots kan Bonis nu lägga all tid på att skriva musik. Och slår mot alla odds igenom på allvar. Vilken skräll. Slutligen fortsätter firandet av födelsedagsbarnet Ludwig – denna gång med den mest rytmiska och dansanta symfonin – hans sjunde. Är detta hans bästa? Många skulle svara på ja på den frågan, för att sedan lägga till orden ”… vid sidan om nian, då. Och femman. Och trean … ”
På bilden: Corinna Niemeyer