HSO – After Work med Schuberts ofullbordade åtta
- Scen: Helsingborgs Konserthus
You can use Google Translate to translate the contents. To do that, select the language you would like to translate into in the lost below.
Please bear in mind, since the Google Translate is an automatically generated translation, we do not take any responsibility for errors in the text.
Kan musik förändra världen? Kanske inte. Men alla, inklusive tonsättare, har en viktig roll att spela inte minst i kampen mot klimatförändringarna. Det tror den brittiske kompositören Colin Riley som specialskrivit en ny symfoni för HSO, verket Earth Voices.
När Londonbon Colin Riley fick höra talas om Helsingborgs Symfoniorkesters miljöarbete blev han eld och lågor. Den sedan många år klimatmedvetne kompositören insåg direkt att han ville vara med på tåget. Och så blev det, bokstavligen.
–Jag fick en inbjudan och eftersom jag sedan länge undviker att resa med flyg, bokade jag en tågbiljett från London till Helsingborg.
Resan som gick genom fem olika länder blev en ögonöppnare.
–Jag såg landskapet förändras utanför tågfönstret och hörde språken och rösterna inne i kupén förändras. Det var en härlig känsla av att bli uppslukad av historien som norra Europa delar. Det kändes stärkande.
Inspirerad av resan skrev Colin Riley det symfoniska verket Earth Voices under coronasommaren 2020 och även om det är sprunget ur hans vurm för miljön och klimatfrågan så har pandemin gett verket ytterligare en dimension.
–Det har blivit ännu mer aktuellt. Corona har fått många av oss att sakta ner och tänka över vår vardag. Och plötsligt var det fler som gick och funderade på det som jag hade tänkt på så länge.
Colin Riley växte upp med miljömedvetna föräldrar som alltid påminde om att inte kasta mat och att släcka ljuset när han gick ut ur ett rum. Han konsumerar medvetet och så lite som möjligt. Förutom att inte flyga är han vegetarian sedan 25 år eftersom han är starkt emot köttindustrin.
–Greta Thunberg har satt Sverige på världskartan och jag ville också göra något för att öppna upp folks ögon i klimatfrågan. Men jag är ingen ”eko-krigare” och Earth Voices är inte ett särskilt politiskt eller ens predikande verk. Det är förhoppningsvis mer långlivat än så.
Det femdelade verket är en hyllning till förmågan att lägga märke till förändringar runt omkring oss, att lyssna mer noga till vad vi har att förlora, att sakta ner.
–Klimatförändringarna kan bli förödande och vi måste börja förstå att detta kan bli verklighet. Genom att inte lyssna kan vi slarva bort allt vi har. Klimatkrisen är inte bara något vi kan lämna åt forskarna, politikerna eller våra skolbarn att lösa. Jag tror att konstnärer av alla slag, inklusive kompositörer, har en viktig roll att spela, säger Colin Riley.
Earth Voices fem delar uruppförs först vid fem olika konserter för att slutligen framföras som en sammanhängande symfoni som är ungefär 30 minuter lång.
Men vad handlar verket om?
– Jag har försökt att lyssna till vad vår jord ber oss att göra och varje stycke har ett tema.
Into the Air beskriver flyttfåglarnas rytmiska flykt över himlen. Dance like a child handlar om hur vi inte ska låta barnets oskuldsfulla syn på världen gå förlorad. The Smallest Play of Leaves är ett meditativt stycke inspirerat av trädens lövverk. Towards Dusk beskriver den tid på dygnet då allting är på väg att förändras och om hur vi ser saker annorlunda när mörkret har fallit. Det avslutande stycket, Stone Pulses, är en hyllning till de mäktiga bergen.
– Jag ville att Earth Voices skulle bli en tillgänglig symfoni som är lätt att förstå. Ett verk som publiken kan komma ihåg länge.